Fiorano-min sorts hästblogg

Alla inlägg den 1 februari 2015

Av My Jeppsson - 1 februari 2015 17:47

Känslan av att känna sig frisk igen efter att ha varit sjuk, kan vara bland de bästa känslorna en kan ha! Lite extra bra blev det dessutom av att jag har ridit också. En halvtimme med Barbie i ridhuset med snön yrandes utanför knuten var alldeles underbart! Hon kändes fin, men förstås inte så himla lösgjord. Men mycket positiv och jag tror hon också tyckte det var himla kul att komma igång.


På slutet red jag ett par öppnor och vet ni, jag tror att jag kommit på hur man gör nu! Nu känns inte ordet "skolor" som något som ger mig mardrömmar och ångest iaf. Nu har jag hittat en bättre känsla och än igen tackar jag min nya sadel som tillåter mig att använda kroppen på ett annat sätt. Yey Amerigo!

 


Tyvärr orkade jag bara rida en häst så Juno fick gå på linan med en gummisnodd. Min känsla för Juno och hans framtid känns lite som en bergochdalbana. För såhär är det. Jag ser på lina att han inte är helt ren bak, han vill heller inte riktigt trycka ifrån bak och ta för sig. Det blir bättre efter en stunds uppvärmning och orenheten syns ffa i ena varvet. Denna orenhet hade hade även i somras vid det sista klinikbesöket och den förklarades med att det är det benet där patellan ser som sämst ut på röntgen. Tydligen är där ett väldigt stort mellanrum har jag fått det förklarat som gör det svårare för honom att använda bakbenen korrekt. Det blir som ingen skjutkraft för honom och han undviker förstås att ta i eftersom det tar emot och gör troligen ont dessutom.


Även om jag vet detta och har diskuterat både med två olika veterinärer på kliniken samt min vän som är veterinär (som dessutom också har en lika gammal häst som Juno med än värre patellaproblem), så nöter det alltid lite i bakhuvudet att han inte är helt okej. Men vad ska jag göra då? Nu går jag på veterinärernas linje och rider på med fokus att stärka honom. Mycket travbommar och offroadridning där han måste lyfta på benen. Och han ÄR ju bättre både ridmässigt och styrkemässigt. Men det där gnaget i nacken vill ändå inte riktigt släppa.


Han har ju inte nån direkt egen bjudning och jag undrar hur mycket han ställer upp på egentligen som kanske gör direkt ont på honom? Kanske är det så att han måste övertygas om att det inte kommer göra ont med mer styrka. För framsteg gör han. Idag på linan visade han hur mycket starkare galoppen blivit. Jättefin balanserad arbetsgalopp i fint tempo utan att forcera framåt.


Jag tror och hoppas att min förhoppning att Juno egentligen är en Ferrari som bara inte förstått att han är det kommer att besannas. Han mognar långsamt och kroppen hänger inte helt med heller. Om två-tre år kanske han äntligen har blommat ut i den tävlingstiger som jag faktsikt är helt övertygad om att han har inom sig.


Tävlingstiger?

 



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015
>>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Skapa flashcards