Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2012

Överklass?

Av My Jeppsson - 5 augusti 2012 13:36

Jag tänkte skriva nåt om hur ridsport inte är en överklassport. Men sen började Saudiarbiens ryttare äntra OS-banan och det går liksom inte att förneka att det går att köpa sig framgång om man har tillräckligt många miljoner på kontot. Ryttarna måste naturligtvis fortfarande tränan riktigt mycket, men de har då också möjligheten att träna för de bästa. Så det är väl klart att möjligheten att lyckas blir större. Ibland fungerar det dock inte trots att man köper världens bästa häst.


Vi andra utan en massa pengar vi kämpar på ändå. Det finns stora förebilder i sporten som kommit långt även om de inte haft en massa pengar bakom sig. Rolf är naturligtvis en bra exempel. Det finns egentligen massor av ryttare som kämpat sig fram utan pengar. Gemensamt för de alla är att de har en enorm talang och har kämpat sig upp tills de fått en riktigt rik sponsor.


Tja, kan väl summera det för min del som att jag varken vill rida OS eller satsa hehjärtat. Jag gillar att vara hobbyryttare i min lilla bubbla och göra det så bra som jag bara kan. Att jag dessutom känner att jag "hittat hem" med att rida ponny gör att jag knappast kommer att bli en världsryttare;).


Tillägger också att när media envist och hela tiden kallar ridsporten för överklassport på ett sätt egentligen hånar alla oss amatörer som offrar massor i sitt liv för att ens kunna ha EN häst. Man behöver inte vara rik för att hålla på med hästar på amatörnivå, då handlar det om prioritering. Att däremot satsa på att bli bäst-det är vansinnigt dyrt. Men det lär det vara i alla sporter tycker jag, även om ridsporten troligen är extrem. 

 
 
Anna

Anna

6 augusti 2012 03:23

Roffe lär väl ha spätt på antydningarna om överklasssport när hankläckt ur sig att detkostar 4-500.000 om året att hålla en häst i toppklass. Jag vet inte riktigt vad mer än foder och utrustning som räknas in i den summan. Men sanningen är väl att det krävs en hel del sponsorintäkter för att det ska vara möjligt att hålla på med ridsport på elitnivå.
Skillnaden mellan ryttaren och friidrottaren (för att ta ett exempel på en sport som inte kräver så stora utgifter) är att friidrottaren har kvar en stor del av de inkomna sponsormiljonerna att leva på när de har avslutat sin karriär, medan ryttaren har spenderat sina sponsorinkomster på hästar, foder, lastbil etc och därför säkert inte har något annat kvar än i bästa fall några pensionerade tävlingshästar och kanske en uttjänt lastbil att transportera dem i...

http://www.hippoteket.n.nu

My Jeppsson

6 augusti 2012 03:36

Men vad skulle Rolf svarat på frågan annars vad det kostar annat än sanningen? det som kostar att hålla en häst på tippnivå? Det som kostar är naturligtvis meetingen. Att ta sig dit, att starta, uppstallning osv osv. Listan kan göras lång på vad som behövs. Att du som toppryttare dessutom måste ha flera hästar för att hålla dig på toppen gör detta heller intet billigare.

En friidrottares karriär är över i 30-årsåldern. Då är det en himla tur att de har ordentliga reklamkontrakt att leva på. Men sanningen för de halvdana friidrottarna som varit på toppnivå är att de vackert får sätta sig i skolbänken och skaffa sig en utbildning efter avslutad karriär då det inte finns nägot kvar att leva på. En toppryttares karriär kan fortsätta upp till pensionsåldern. Det är i synnerhet en mycket stor skillnad på ridsporten och andra sporter. Och om en toppryttare väljer att lägga av kan denne fortsätta sin karriär som tränare, handlare och utbildare-möjligheterna är många för ett känt namn.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards