Fiorano-min sorts hästblogg

Direktlänk till inlägg 16 juli 2013

Ändrade planer

Av My Jeppsson - 16 juli 2013 21:52

Börjar med ett stort tack för både kommentarerna här på bloggen och på fejan angående min längd/vikt till ponnierna:). Det betyder av någon märklig anledning väldigt mycket att folk tycker att det man gör är rätt. Antar att det är bekärftelsebehovet som gör sig gällande. Bekräftelsebehovet är inte ett rationellt behov. Det är väldigt väldigt svårt att sortera bort negativa kommentarer trots att man innerst inne vet att de varken är sanna eller rimliga.


Så här nu när jag är ledig och alldeles vansinnigt tränings och tävlingssugen  så har jag gjort om planerna lite för Barbie. Har tävling både 25/7 och 6/8. Tanken var att rida L:B första tävlingen och så L:A den andra. Har dock ändrat till en L:B även andra tävlingen. Även om vi både kan och har ridit några godkända L:A nu så känner jag att jag vill ha bättre styrka i galoppen så vi verkligen kan göra fattningen ur skritten superbra och att den förvända blir tvärsäker. Även ryggningarna måste bli bättre. Känns väldigt onödigt att ge sig ut när jag bara är 60% säker på att vi reder den vänstra förvända och att vi bara får 2-5p för ryggningen. Fixar vi bara till det+fattningen ur skritten ska vi kunna rida på 65% iaf. Så nästa L:A-start blir inte förrän mitten av september.


Idag har jag och en vän hälsat på Tyras uppfödare. Förutom små söta Jack Russells föder hon även upp (vad jag tycker är gigantiska) halvblod. Så vi har varit runt i hagarna och tittat på årets föl samt hjälpt till att spana på lite hingstval (det blev Last Mans Hope och Snap Shot till slut). Fanns en och annan häst jag gärna hade haft själv där! Bla ett väldigt fint sto e Dahlwinnie som hade ett fint stoföl e Don de Jeu och ett annat sto e Easy Boy-Santa Cruz. Om jag hade flyttat ner igen har jag alla möjligheter att hjälpa till att rida och tävla hästarna. Kan villigt erkänna att det faktiskt inte är en helt olockande tanke... Men så är det det där med jobb och boende och att allt med hästarna faktiskt är dyrare här än där uppe. Har tvekat fram och tillbaka i ett par år nu om jag ska flytta tillbaka eller inte. Hmm för väl se hur livet artar sig helt enkelt.


 


 


 




 
 
Johanna

Johanna

16 juli 2013 22:38

Jag håller på en Skåneflytt! :-D

http://theconnemara.wordpress.com

 
Linda

Linda

17 juli 2013 00:27

Men åh så rart med valpar. Gullisar.

Tyvärr så tar man ju åt sig av det som är negativt väldigt lätt medans det positiva liksom bara glider förbi.
Bland annat därför jag oftast håller mig borta från de heta ämnena på buke. Eller egentligen att diskutera alls, jag lurkar mest runt och läser bara för gott om kunskap, det finns det.
Men att du skulle vara för stor för dina ponnys det är ju bara kvalificerat trams.

http://stjarnstralar.blogg.se

 
Ingen bild

elsa

17 juli 2013 21:56

Haha .. ja I är ju alltid i behov av gratis hjälp så där skulle du kunna få rida hästar 73 timmar om dagen :-0 . Hon har fina hästar ... det är synd att de inte rids mer strukturerat och regelbundet!

My Jeppsson

18 juli 2013 00:26

Ja, det finns många fina hästar där:). Eftersom jag dock bara dressyrtantar omkring är det dom dressyrstammade jag suktar efter och gärna hade haft;). Dom är inte så många, typ en som rids nu.

 
Caroline

Caroline

6 augusti 2013 09:11

Ja, När jag jobbade åt henne hoppade jag upp till 140 på hästarna. Då kom de ut och såg sig omkring och reds regelbundet. Men de jag red hade jag hemma. Lite lättare då.
Det slutade med att jag köpte loss de hästar jag ville ha och har nu två fina ston i avel. Bla mormor till Easy Boy stoet ;)
Jag bor 3km från henne och har även jag fina uppfödningar du kan få tävla om du flyttar ner. Behöver ju en "dressyr ryttare!" i stallet haha!

http://stutericj.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 20:28

"Kod för att importera min blogg till Nouw: 9173697722"

Av My Jeppsson - 9 februari 2015 19:14

Solsken och värme ute, känns nästan som vår i luften. Bara det kan göra en på riktigt bra humör! Har tränat för Ina idag och jag hade en önskan om att fortsätta med bytesträningen som vi inte gjort sen i somras. Att sätta byten är egentligen inte all...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:57

Vecka 5:Båda vilade fram till söndagen då Juno longerades (oren) och Barbie gick 25 minuter i ridhuset.   Vecka 6   Måndag Barbie: Red ut 45 minuter i alla gångarter, pigg som tusan! Juno: Samma med Ellinor. Såg okej ut.   Tisdag Ba...

Av My Jeppsson - 8 februari 2015 18:14


Jag älskar söndagar! Det är den dagen på veckan som jag alltid försöker vara ledig. En helig kväll att spendera i soffan med datorn i knät och veckans tv-repriser på tv. Det krävs inte mycket för att jag ska vara nöjd (ibland)!   Barbie har fått ...

Av My Jeppsson - 7 februari 2015 15:30


Tog ner Juno i ridhuset idag för att kolla honom på linan. Även om han varit fin i skogen och okej på banan igår så känns det som om något är fel. Kollade igenom här på bloggen hur han har gått de senaste veckorna och för tre veckor sen började han g...

Presentation

Hollywood Barbie Q

 

  f-07

e: Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Barbie är en vacker connemaratjej som jag haft sen september-11. När hon kom var hon inte riden så mycket. Nu utbildas hon med målet att vi ska tävla msv:b. Det är fortfarande hennes uppfödare som äger henne och när hon är tillräckligt meriterad i sporten ska hon bli avelssto på heltid. Hon är en riktig kalasponny som gör en glad varje gång man rider med sin fantatsiska arbetsmoral och härliga gångarter.

Juno Rock n Roll

  f-09

e Juno Rory-Carnaby Patrick Hooligan

 

Min alldeles egna ponny som jag köpte augusti-12. Fick 9/9 på treårstestet för sin hoppning och belönades med hoppdiplom. Sen Juno kastrerades, vintern-13, har även hans gångarter utvecklats en hel del då han blivit mycket mer avslappnad. Målen med Juno är inte riktigt klara utan vi tar utbildningen i den takt som pasar honom. Han ska iaf tävlas både i hoppning och dressyr i framtiden.

Tetris M

  2001-2011

e Quite Easy-Tabac

Min vackra alldeles egan uppfödning, dotter till min första egna häst Tjitjolina, som efter en fem år lång kamp med långa viloperioder tyvärr aldrig blev fräsch efter en liten krossfraktur i sitt ena bakben.

 

Senaste inläggen

Tidigare år

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Arkiv

Fråga mig

2 besvarade frågor

Sök i bloggen

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards